Anasayfa Sıkça Sorulan Sorular

Fizik Tedavi Nedir?

Kas iskelet sistemi ile ilgili ağrı, fonksiyon kaybı, sakatlık ve yetersizliğin tedavisinde elektrik akımı, sıcak-soğuk, çeşitli frekansta ses dalgaları, manyetik alan tedavisi, hidroterapi (su tedavisi) gibi fiziksel ajan ve tekniklerin kullanılmasıdır. Fizik tedavi ağrılı durumun, özürlülük ve engelliliğin etkilerini en aza indirerek kişinin işine ve sosyal yaşama dönüşünü kolaylaştırır.

Rehabilitasyon nedir?

Herhangi bir nedenle engelli hale gelmiş kişileri topluma kazandırmak için uygulanan tedavilerin bütünüdür. Amaç, özürlü ve engellilere ya da değişik nedenlerle fonksiyonel bağımsızlığını yitirmiş insanlara fiziksel, ruhsal, ekonomik ve sosyal yönden olabildiğince bağımsızlık kazandırmaya çalışmaktır. Hastayla uyumlu ve kapsamlı uygulanan rehabilitasyon programı yatağa ve başkalarına bağımlı kalma süresini kısaltacak ve yaşam kalitesini yükseltecektir.

Kimler fizik tedavi uygulayabilir?

Fizik tedavi uzmanları ve fizyoterapistler tarafından uygulanır.

Romatizma Nedir? Kaç Çeşit Romatizma Vardır?

Romatizmal Hastalıklar hareket sistemimizin (kas-iskelet sistemi) ağrı ve hareket kısıtlığı gibi yakınmalara yol açan hastalıklarıdır. Hareket sistemimiz eklemler, eklemler çevresindeki bağlar, “tendon” adı verilen kasların kemiklere yapışma bölgeleri, “bursa” adı verilen içi sıvı dolu kesecikler, kaslar, bağ dokusu ve kemiklerden oluşmuştur.

200’ün üzerinde romatizmal hastalık tanımlanmıştır. Romatizmal hastalıklar da;

Yumuşak doku romatizmaları (fibromyalji sendromu, myofasyal ağrı sendromu, tendinitler gibi)

İltihaplı romatizmalar (romatoid artrit, ankilozan spondilit, akut romatizmal ateş, skleroderma, Behçet Hastalığı vs)

Eklem kıkırdağının yıpranmasıyla ortaya çıkan romatizmal hastalıklar (artroz = kireçlenme) olarak sınıflandırılabilmektedirler.

Hangi hastalıklarda Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Uzmanına Başvurmak Gereklidir?

Tüm eklem ve kas ağrıları (omuz, kol, dirsek, el-elbileği, kalça, diz, bacak, ayak-ayak bileği)

Boyun, sırt, bel ağrıları (fıtıklar, disk kaymaları, duruş bozuklukları, yumuşak doku yaralanmaları)

Kalça-Diz-Omuz protezi operasyonu, artroskopik girişim, el cerrahisi operasyonu sonrası veya kırık-çıkık sonrası ağrısı ve hareket kısıtlılığı olan hastalar

Kemik erimesi saptanan hastalar

İnme (felç), yüz felci, çocuk felci sekeli, spastik özürlü, Parkinson Hastalığı, omurilik yaralanması, MS (Multipl Skleroz), travmatik beyin yaralanması, sinir sıkışması ve sinir yaralanmaları sonrasında hareket kısıtlılığı, kaslarda güçsüzlük ve spastisite olan hastaların ağrının giderilmesi, hareketliliğin sağlanması, kas kuvvetinin arttırılıp, yaşam kalitesinin arttırılması amacıyla Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Uzmanına başvurulması gereklidir.

Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Uygulamaları Sırasında Ağrı Hissedilir mi?

Fizik Tedavi cihazlarla uygulanır. Uygun cihazlar fizyoterapistler tarafından bilinçli ve doğru kullanıldığı zaman ağrı duymazsınız. Ancak fizik tedavi fizyoterapist olmayan kişiler tarafından uygulanırsa, yanlış uygulanma riski olduğu için ağrı duyulabilir ve vücuda zarar verebilir. Rehabilitasyon uygulamaları sırasında germe egzersizleri uygulandığı zaman ağrı hissedebilirsiniz. Ancak fizyoterapistler tarafından yaptırılan egzersizlerin vücudunuza zararı olmaz.

Fizik Tedavinin Seans Süresi ne kadardır? Fizik Tedaviye Kaç Gün Gelmem Gereklidir?

Fizik Tedavinin ortalama seans süresi 45 dakika ile 1,5 saat arasında değişmektedir. Ancak rehabilitasyon uygulamaları yapılan ortopedik ve nörolojik hastalıklarda daha da uzun sürebilir. Toplam seans sayısı ise 10 – 30 arasında değişir. Rehabilitasyon uygulamalarında hastaya göre değişmekle birlikte seans sayısı da artabilmektedir.

Sık Fizik Tedavi Uygulanmasının Sakıncası var mıdır?

Ultrason, kısa dalga gibi derin ısıtıcıların aynı bölgeye sık ve fazla uygulanması sakıncalıdır.

Fizik Tedavi Çocuklara, Yaşlılara ve Hamilelere uygulanabilir mi?

Fizik Tedavi dozu, süresi ve uygulanacak cihazlar doğru belirlenirse her yaş grubuna uygulanabilir.

Fizik Tedavinin Kesinlikle Uygulanmaması Gereken Durumlar Nelerdir?

Ağır kalp, karaciğer, akciğer ve böbrek yetmezlik ve hastalıkları

Kontrol altında olmayan hipertansiyon (yüksek tansiyon) ve diyabet (şeker) hastaları

Akut enfeksiyonlar

Kanserler (Kanserli hastalarda ultrason, kısa dalga gibi derin ısıtıcı ajanlar kesinlikle uygulanmaz. Diğer fizik tedavi yöntemleri fizik tedavi uzmanı ve fizyoterapist tarafından güvenle uygulanabilir.)

Ağır dolaşım bozuklukları

Romatizmal hastalıkların aktivasyon dönemleri

Fizik Tedaviden Daha Fazla Yarar Görmek İçin Hastalar Neler Yapabilir?

Fizik Tedavi sırasında size doktorunuz ve/ veya fizyoterapistiniz tarafından günlük yaşamınızda omurganızı ve eklemlerinizi nasıl kullanmanız gerektiği anlatılacaktır. Bu kurallara tedaviden sonra da uymanız tedaviden gördüğünüz yararı arttıracak ve uzun süreli olmasını sağlayacaktır.

Fizik Tedavi sırasında fizyoterapistiniz tarafından size önerilen egzersizleri doğru ve düzenli olarak yapmanız tedavide başarı için temeldir.

Fizik Tedavi sırasında doktorunuz tarafından ilaç tedavisi önerilirse ilaçları önerilen doz ve sürede kullanın. İlaç kullanımı hem ağrının kronikleşmesini önleyecek, hem de tedaviye yardımcı olacaktır.

Bel ve boyun ağrılarından korunmak mümkün mü?

Bel ve boyun ağrıları için riskleri tanıyarak, iş yerinde ve günlük yaşamda vücudu doğru kullanarak ve kondisyonu iyileştirerek korunmak büyük ölçüde mümkündür.

Bel ve boyun ağrılarından sebepleri nelerdir?

Çok sayıda nedeni vardır. Basit bir kas zorlanmasından, çok ciddi durumlara kadar değişen onlarca neden bel ve boyun ağrılarına yol açabilir.

Spor bel ve boyun ağrılarına neden olur mu?

Spor sırasında vücudun yanlış kullanımı, ya da ısınmadan yapılan zorlamalı hareketler ağrıya ve sakatlığa neden olabilir.

Bel ve boyun ağrılarının seyri nasıldır?

Mekanik zorlanmalara bağlı oluşmuşsa ağrılı atakların % 90’ı 6 haftada iyileşerek normal yaşama dönebilir. Tekrarladıkça iyileşme süresi uzar.

Bel ve boyun ağrılarında ne zaman ameliyat önerilir?

Hastaların sadece % 2-5 ‘inde ameliyat önerilir. Fıtığa bağlı kolda, bacakta güçsüzlük varsa, idrar ve dışkılama alışkanlıklarında, fonksiyonlarında bozulma varsa ve uygun ve yeterince yapılan tedaviye cevap alınmıyorsa ameliyat önerilir.

Bel ve boyun ağrıları sakat bırakır mı?

Evet. Tedavi edilmezse, hareketleri kısıtlayarak, sinirlerde kalıcı harabiyet yaparak ve psikolojik durumu olumsuz etkiyerek sakat bırakabilir.

İşe bağlı bel ve boyun ağrısı olur mu?

Evet. İş yerinde bel boyun ve vücudun yanlış kullanımı ve kullanılan ekipman ve çalışma koşullarının uygun olmamasına bağlı bel ve boyun ağrısı gelişebilir.

Çalışanları bel ve boyun ağrıları nasıl etkiler?

Ağrı, hareket kısıtlanması ve psikolojik sorunlar nedeniyle çalışan, ailesi, yakınları ve işi olumsuz etkilenir.

Çalışanlarda bel ve boyun ağrılarından korunmak mümkün mü?

Vücudun doğru pozisyonlarda kullanımı, ekipman ve çalışma koşullarının çalışana uygun olarak, ergonomik, düzenlenmesi ile büyük ölçüde mümkündür.

Çalışanlarda bel ve boyun ağrılarından korunma ve ergonominin etkinliği kanıtlanmış mıdır?

Evet kanıtlanmıştır. Hastalıkların sıklığı ve ciddiyetini, iş günü kaybını ve maliyeti azalttığı gösterilmiştir.